close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

ג אלול- ספר חדש על הרב קוק

מערכת שורשג אלול, תשעב21/08/2012

לכבוד ג אלול, יום פטירת הרב קוק, אנו סוקרים ספר "חדש" מכתבי ואמרות הרב קוק.

תגיות:
עטיפת הספר
צילום: יח"צ

מה היה אילו
בדיוק מלאת ע"ז שנים לפטירתו נפל דבר שכבר עשרות בשנים לא היה כמותו: ספר מקור חדש לרב קוק. החידוש הנוסף הוא: נושא הספר ותוכנו מאירים באור עדכני את הגותו. כדי להסביר את גודל הבשורה נשאל: אילו הרב קוק היה קם לתחייה בדור האייפונים, המיחשוב, והסדנאות האישיות מה הוא היה רוצה לומר, מה הוא היה מלמד אותנו. על שאלה זו דומה שבין ממשיכי דרכו אפשר לנהל דיונים אינסופיים. בכל מקרה, דומה, שבספר החדש יש מענה, אולי שלא במודע, לשאלה הזו.

"ספר מקור" – כיצד?
הרב קוק לא כתב ספרים לפי נושאים, כמעט. הוא כתב ביומניו עשרות אלפי פסקאות בהשראה שכלית עליונה, ללא סדר מכוון. ממשיכי דרכו הם אלו שערכו לפי הדרכתו את פסקאותיו לפי הנושאים השונים: אורות התשובה, אורות התורה וכו'. מאז פטירת בנו וממשיך דרכו הרב צבי יהודה זצ"ל לא העזו תלמידיו לערוך עריכה מקיפה מכתביו לפי נושא זה או אחר.

צביקי הירש מישיבת רמת גן, שהיה בסוד הוצאת פנקסי הראי"ה המקוריים בעשור האחרון, עסק בשנים האחרונות בליקוט פיסקאות לנושא שאותו ראה כרלוונטי ונוגע מאוד לבני דורנו: נושא באמון בכוחות האדם. העורך מסביר: בדור שבו מצד אחד אנו חשים ריקנים וחסר משמעות ומצד שני כל אחד הולך לסדנת העצמה אישית או קאוצ'ינג חשוב לראות כיצד הרב קוק נותן את המשקל הנכון בין העצמה לענווה, בין החשבת השכל לבין זילזול בו.

ימים יגידו
לאחר עבודה ענקית ומאומצת ובהתייעצויות עם תלמידי חכמים חשובים בתחום יצא ממש היום, ג' אלול התשע"ב. שם הספר: יש לך כנפי רוח והוא לקוח משפת הרב כמו שמות כל פרקי הספר. כותרת המשנה מסבירה הכול: "על אמון האדם וכוחותיו". הספר עב כרס. 450 עמודים ובסופו מאמר ארוך של העורך על נושא הספר וחשיבותו לימינו. הוא גדול ומעוצב מדהים. מעניין יהיה לראות כיצד יקלוט אותו בית המדרש של הרב קוק לפיצוליו וגווניו השונים. והאם אכן מדובר בעניין היסטורי: ספר יסוד חדש באמונות ודעות שייקבע בין שאר ספרי היסוד בבתינו.

הפצה: דברי שיר – תרבות ומוסיקה יהודית.

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה